La Dolce Vita

Ik heb niet gerookt. En schrijf samen met Maarten toch een boek over stoppen met roken. Mensen vragen zich af hoe dat kan. Nou, simpel, ik deel graag wat werkt in de wereld. Zodat wij een wereld krijgen die ietsepietsje beter werkt.
Maarten’s methode werkt. En ik kan toevallig schrijven. Het lag erg voor de hand, al jaren.
Ik weet wel wat van rokers en van verleidingen overigens. Ik kom uit een rokersgezin. Mijn ouders rookten allebei. Mijn moeder vanaf de eerste sigaret die na de oorlog  door de Canadezen werd uitgedeeld, en mijn vader rookte nog veel eerder. Ik kan het niet meer vragen want hij is al lang overleden en mijn moeder ook. Het roken heeft daar stevig aan bij gedragen, zo niet alles. Mijn broers rookten. Ik was zo’n kind dat in de auto op de achterbank zat met rokende ouders voor zich, met raampje op klein kiertje zodat er toch wat ‘frisse’ lucht binnen kwam. Voor schooltijd werd ik nog naar de sigarenboer gestuurd om 2 Lex 25 te halen. Toen kon dat nog. Mijn ex-geliefden rookten. Op mijn werk werd behoorlijk gepaft. En nooit heb ik er iets van gezegd. Omdat het toch tegen dovemansoren gericht zou zijn, vreesde ik. En om de lieve vrede te bewaren natuurlijk, laat ik eerlijk zijn. In het praten kan ik behoorlijk fanatiek worden. Dus hield ik mijn mond.

In het schrijven hou ik het lekker luchtig. Dan ben jij lezer, toch op veilige afstand. En niet te vergeten, ik heb geleerd in de loop der jaren: wat je doet met jouw leven is jouw zaak! We care but not too much. Wel zo simpel, vind je niet? We schrijven een boek dat leuk moet zijn om te lezen en je graag in de verleiding wil brengen. Wij willen je aanzetten tot nadenken waardoor je je bewuste en onbewuste brein gaat gebruiken. Waardoor je die sigaret laat liggen met onze methode.  Die gooien we erin op een moment dat je er klaar voor bent. Een soort paard van Troje.
Verleiding, is dat niet leuk? Nou wij wel. Wij komen continu en graag in de verleiding Heerlijk! De verleiding ligt op alle hoeken in het leven op de loer. Zo ben je toch ook begonnen met roken? Op het schoolplein, op een feestje of waar dan ook.
Het gekke is dat alle overheidscampagnes en alle serieuze boeken over stoppen met roken zware kost zijn. Allemaal fear based of op ratio. Alsof jij als roker die redeneringen tot je laat doordringen. Jij weet toch wel beter? Jij steekt er liever nog een op. Vertel ons wat. Wij willen je in de verleiding brengen om te gaan stoppen.  We houden het leuk. En op het moment supreme, wanneer je echt kunt lachen om jezelf en we je hebben verleid, pas dan gooien wij de Geheime Stop Methode van Maarten erin. Zodat het leven echt La Dolce Vita wordt en je echt los kunt gaan.

Enne …over die verleidingen waaraan ik heb bloot gestaan, vertel ik later nog wel eens.

Image

Leave a Reply

